Zanášanie turbodúchadla

V tomto článku by som chcel osvetliť častú otázku, ktorá mi chodí. Jedná sa o zanášanie variabilnej geometrie (Variable Nozzle Turbine = VNT) u motorov VW group. Jedná sa hlavne o staršie motory TDI a PD (pumpa - dýza). 

Problém býva taký častý, že z desiatich áut starších ako sedem rokov ho osem áut má :D A nie vždy sa prejaví až vo vysokom štádiu zanesenia a pri špecifickej jazde auto "spadne" do núdzového režimu (slabý výkon). 

Ale poďme od začiatku. Na VNT turbínach slúži variabilná geometria na reguláciu požadovaných hodnôt tlaku (prietoku) turbíny, pokiaľ je regulácia nefunkčná, tak turbína "netlačí" vôbec, čiže lopatky sú stále otvorené alebo "tlačí" stále veľa, čiže lopatky ostanú stále privreté. Keďže riadiaca jednotka = (ECU) má požadovanú hodnotu, tak turbína ju musí spĺňať a keďže turbína "nabieha" pomalšie, tak ECU jej pri kontrole dáva čas na zregulovanie požadovaného tlaku (+-5sekund). Preto aj keď je VNT na turbe zanesené a chodíme "pomaly" po meste, tak sa nám závada ani nemusí prejavovať, nakoľko pri neustálom pridávaní a uberaní nemá ako ECU zistiť, či dlhodobo máme vysoký alebo nízky tlak. Väčšina vodičov to zistí náhodne na diagnostike alebo plynulou rýchlejšou jazdou na diaľnici, či do dlhšieho kopca, kde následne auto "spadne" do núdzového režimu. Po vypnutí a znovu zapnutí kľúčika znova ide. 

To, že sa závada neprejavuje, neznamená, že je všetko v poriadku! V prípade, že nám turbo "prefukuje", je nadmerne zaťažované a poškodzuje ho aj vyššia teplota a hrozí jeho zničenie. V opačnom prípade, keď turbo tlačí málo, stúpa nám spotreba paliva. V niektorých prípadoch aj dymivosť automobilu. 

Časté otázky typu: „HNEĎ PO NACHIPOVANÍ AUTA MI ZAČALO VYPÍNAŤ TURBO, POKAZILI MI TO?“ alebo „NACHIPOVALI MI AUTO A POKAZILO SA TURBO“. 

Ak sa pri úprave využívajú tolerancie, ktoré má isté auto k dispozícii, nemá vám ako úpravca spôsobiť tento problém! 

Mohol by ho trocha urýchliť tým, že vám nadstaví "bohatšiu" zmes, ale to by sa prejavilo až po pár mesiacoch jazdenia a bolo by to viditeľné čiernym dymom za autom. 

Tento problém majú všetky tieto modely aj v sériovom stave, nakoľko zmes nie je až tak kvalitne rozprášená a usádza sa v priestore turbíny. Ďalšie vady, čo tento problém urýchľujú, je zle nadstavený rozvod a hlavne poškodené vstrekovače (buď už starobou alebo nekvalitnými palivami, začnú "čúrať" (zle rozprašovať).

Priklad z praxe: Ale tak tiež existujú "odborníci" s hláškou: „MNE TO PO CHIPE PRESTALO VYPÍNAŤ“, po načítaní modifikácie z jeho auta bolo všetko jasné. Pán úpravca nevedel, prečo mu auto zhadzuje do núdzového režimu, ale zistil, že čím viac "pridáva", tak tým to menej hádže do núdzového režimu, takže pridával až dovtedy, kým neprestalo auto zhadzovať do núdzového režimu. Čo vlastne spravil?

Čidlo tlaku na dotyčnom aute bolo do 1,5 bar a pán úpravca zdvihol požadovaný tlak nad túto hranicu, čiže logicky nemalo ako turbu zmerať vyšší tlak a nemalo ako zhodiť do núdzového režimu. Výsledkom bola úplne teplom zničená turbína.

Takže ak je tento problém potvrdený diagnostikou a sú vylúčené iné príčiny, odporúčam dať si turbo v servise demontovať a vyčistiť, pomôžeme motoru k lepšiemu chodu a v niektorých prípadoch aj k nižšej spotrebe :D 

Donuzo
XtraNet
Snar
BMW diagnostika
Monza
Dovoz vozidiel
Snar
BMW diagnostika
Monza
Dovoz vozidiel
XtraNet
BMW diagnostika
Monza
Dovoz vozidiel
XtraNet
Snar
Monza
Dovoz vozidiel
XtraNet
Snar
BMW diagnostika
XtraNet
Snar
BMW diagnostika
Monza
Dovoz vozidiel