Deaktivácia EGR ventilu
EGR ventil (Exhaust Gas Recyclation) je komponent v motorovej časti automobilu, ktorého hlavnou úlohou je znižovanie emisií NOx (oxid dusíka) a to tak, že do sania sa cez EGR ventil pridávajú výfukové plyny. Tým sa dá zredukovať NOx až o 50% (benzínové motory), samozrejme sa pri tomto cykle znižuje efektivita motora ako by bol bez EGR ventilu. Aj preto pri zošliapnutí pedálu na podlahu, riadiaca jednotka EGR ventil deaktivuje.Nebudem tu popisovať podrobnú funkciu EGR ventilu, skôr sa poďme pozrieť na to, prečo býva záujem o deaktivovanie, prípadne kompletné odstránenie EGR ventilu (hlavne u turbodieselových motorov, kde je viac záporov ako kladov tohto zariadenia).
Nakoľko EGR ventil pri svojej funkcii prepúšťa výfukové splodiny do sacieho potrubia, vznikajú usadeniny aj priamo vo ventile, hlavne motora, ventiloch, piestoch atď. Keď k tomu prirátame, že do sania je zapojené aj odvetranie motora, tak nám na stenách sacieho systému vzniká mohutná karbónová usadenina oleja a výfukových splodín, ktorá sa ťažko čistí a môže spôsobiť poškodenie EGR ventilu.
Po určitom čase sa začne EGR ventil zasekávať alebo ostáva kvôli usadeninám pootvorený a tým vznikajú ďalšie problémy ako trhanie chodu motora, nedostatočný výkon, zvýšená spotreba, automobil môže padať do núdzového režimu.
Toto sú hlavné dôvodu prečo je populárne odstavenie EGR ventilu na turbodieselových automobiloch.
Úkon sa prevádza v dvoch variantách:
1. Odprogramovanie funkcie z riadiacej jednotky motora (ak EGR ventil ešte dobre tesní a je plne funkčný).
2. Mechanické zamedzenie prestupu výfukových plynov do sania + odprogramovanie z riadiacej jednotky (prípadne na požiadanie kompletná demontáž všetkých častí EGR, využíva sa hlavne pri autách určených na športové účely).
Po odbornom odstavení EGR ventilu získame „bezproblémové auto“ a predlžujeme životnosť motora, nakoľko sa nebude zanášať karbónovými usadeninami.
Donuzo